04 Eylül 2012

ali şir nevai ile pehlevan muhammed arasında geçen sohbet



“Suâlimiz budur ki şiirleri zaman sahifesine geçen  Türkçe şiir yazan şairlerden hangisi daha iyi söylemektedir ve senin inancın hangisinin daha iyi söylediği yolundadır ve sen hangisini beğenirsin:
Fakir, hepsi iyi söylemektedirler ve ben beğenirim, dedim. Pehlivan,  sen yapmacık davranışı ve alçak gönüllülüğü bırak, doğruyu söyle. Hepsini beğeniyorum, dersin; fakat  hepsi bir değildir, elbette aralarında fark var. Fakir, şu an değeri herkesçe kabul edilen ve bu kavmin üstadı ve söz meliki olan Mevlâna Lutfî, dedim. Dedi ki niçin Seyyid Nesîmî’yi demedin: Fakir, hatıra gelmedi, dedim. Seyyid Nesîmî’nin nazmı başka tarzdadır ve zâhir ehli şairleri gibi nazm söylememektedir. Ve bu suâlde senin maksadın mecaz yolunda söz söyleyen halk idi. Pehlivan itiraz ederek kinâyeli dedi Seyyid Nesîmî varken, Lutfî nazmını beğenmen uygun düşer mi: ve durum şu ki Seyyid Nesîmî’nin nazmı zâhiren mecaz tarafına, mâna yönünden hakikat tarafına yönelir.”

Hiç yorum yok: