22 Ağustos 2013

sanat sert olmalı mı?

“Bana Güvenme”
Adel Abdessemed 1971 yılında Cezayir’de doğdu. Şu an Paris’te yaşayan ve  çalışan bir konsept sanatçısıdır. Cezayir’de  1987-1994 seneleri arasında École des Beaux-Arts’a katıldı. Cezayir’de yaşanan  politik gerilimler sebebiyle 1994’te Fransa’ya taşındı.
Abdessemed çizim, video, fotoğraf, performans ve enstalasyon gibi farklı medya araçlarıyla günlük materyal ve imgeleri beklenmedik, farklı ve bazen şok edici sanatsal deklarasyonlara dönüştürüyor.
Çalışmalarında vahşi hayvanları sık sık görüyoruz, Abdessemed sık sık hayvanları tehlikeli durumlara sokuyor. 2007 yılında 7 yaban domuzunu Paris sokaklarında serbest bıraktı, “Sept frères -Yedi Kardeş” adlı çalışmasını böyle üretti. 2009 yılında “Usine -Fabrika” adlı çalışmasında yılanlar, örümcekler, kurbağalar, köpekler ve horozlar bir kapalı bölmeye hep beraber bırakılıyor ve birbirleriyle dövüştürülüyorlardı. Abdessemed “ diğer sanatçılar hayvanları başka bir temsil etmeleri için kullanıyor. Benim için hayvanların varlığı gerçek; aramızdaki etkileşim ise doğrudan” diyor.
Palazza Grassi, Abdessemed’in performanslarından birisi hakkında  şunları yazdı: “ Taksidermi (2010) 600 içi doldurulmuş hayvandan oluşan bir küp. Bu hayvanlar telle birbirine bağlanıyor ardından
yakılıyorlar. Çalışmalarında sık sık hayvanları kullanıyor Abdessemed, her türden şiddetin sessiz kurbanlarını kullanıyor (ve bu insanlara uygulanan çok daha kötü adaletsizliklerden daha fazla kıyamet koparıyor), ama Abdessemed bir yandan da dili önceleyen bir tecrübeye tanıklık ediyor. Küp seçimiyle modern sanatın kökenlerine, ayrıca kendi çalışmasının tamamen zıddı olan minimalizme göndermede bulunuyor. Abdessemed iktidar/istismar ve yaratıcı sanat arasında ekstrem bir gerilim yaratıyor.”
YEDİ KARDEŞ:
TAKSİDERMİ:
FABRİKA:
BANA GÜVENME:
Abdessemed hayvan hakları aktivistleri tarafından ciddi bir şekilde eleştirildi; aktivistler sanatçının eserlerinde görünen hayvan zulmünün sadece sergi sebebiyle hayvanlara yaşatıldığını söyleyerek sanatçıya karşı çıkıyor. “Fabrika” adlı videosunda pitbullar, horozlar, akrepler, yılanlar ve örümceklerin hepsi aynı bölme içerisine konarak birbirini parçalıyor. Bu video hayvan dövüştürmenin yasal olduğu Meksika’da çekildi.
Abdessemed’in medya teşhiri sergisi  “Don’t Trust Me- Bana Güvenme” de Meksika’da  çekildi. Bu sergide ise atlar ve diğer hayvanlar tüketim amacıyla öldürülürken gösteriliyor. Bir çok başka görüntüyle beraber hayvanların tuğladan bir duvar önünde balyozla  başlarından vurularak öldürüldüğü sahneler peşpeşe gösteriliyor. Öldürülen hayvanlar arasında bir domuz, keçi, geyik, öküz, at ve  koyun var. Protestolar ve tehditler sebebiyle sergi açıldığı günden 5 gün sonra kapatıldı.
Abdessemed Meksika çiftliklerinden birinde yaşanan zulümleri filme  çektiğini söylese de videoyu izleyenler hayvanlara karşı şiddette sanatçının rolünün ne olduğunu soruyor. Çalışma “hayvan snuff videoları “olarak görülerek sanatçı çeşitli şekillerde tehdit edildi.
Abdessemed olay üzerine bir açıklama yayınladı, öldürme eylemlerini meşrulaştırmayı, bahane bulmayı ya da uygun bağlama yerleştirmeyi reddederek “ öldürme eylemi”ni “göz boyama  ya da dramatizasyon olmaksızın” muhafaza etmeye bağlılığını herkese ilân etti.
Abdessemed’in çalışması San Francisco’lu avukatı Christine Garcia tarafından hazırlanan “İnsancıl Sanat Kararı”’nın yaratılmasında ilk faktör  olmuştur. Bu karar 2009 yılı Mart ayında Güney California Greater Valley Konseyi tarafından kabul edildi,  Los Angeles Şehir Konseyi’ne iletildi.  Karara göre; eğer sanatçı kendi eseri için bir hayvan istismar ediyorsa; buna sebep olduysa, böyle bir istismar yaptıya da bu suça  ortak olduysa o eser yasa dışı kabul edilmelidir.
Picture
Adel Abdessemed
occupyforanimals.org sitesinden alınmıştır.

Hiç yorum yok: